محل تبلیغات شما

روش هایاعتمادسازی در میان کارکنان یک سازمان

 بسیاری از کارشناسان براین باورند که تقویت روحیه اعتماد درمیان کارمندان یکی از مهمترین عوامل ایجاد یکپارچگی، پویایی و تحرک در محیط کار بشمارمی آید

بنابراین ، سازمانی که در بین کارکنانش اعتماد وجود داردمعمولا در پیشبرد اهدافش موفق تر است. به همین علت امروزه مدیران سازمان ها اغلببا این چالش روبه رو هستند که چطور می توان در محیط کار اعتماد حاکم نمود؟

 کارشناسان علم مدیریت پنج روش برای اعتمادسازی در میانکارکنان سازمان ها پیشنهاد می کنند :

 ۱)  پایبندی بهصداقت

صداقت پایه و اساس اعتمادسازی در هر سازمان است. صداقت بایداز رده بالای هر سازمان شروع و تا رده های پایین ادامه یابد. گر چه صداقت بدینمعنی است که در هر شرایطی باید حقیقت را بیان نمود ، لیکن این واقعیت را باید درنظر داشت که مطرح نمودن حقایق و پایبندی به قرارها پدیده ایست که در چارچوب منافعمشروع و قانونی هــر ســازمان تعریف می شود. به همین علت ندادن اطلاعات در برخیشرایط نباید عدم پایبندی به صداقت تلقی گردد. بنابراین با وجود دشوار بودن فراگیرنمودن رفتار صادقانه در یک سازمان نتیجه این فرآیند برای موفقیت هر سازمان حیاتیاست.

 ۲) مبادلهدیدگاهها و ارزشها در سازمان

مبادله دیدگاههای سازمانی، مدیریت را قادر می سازد تا اهدافسازمان را بهتر تعیین نماید و با اتخاذ تاکتیک های مناسب بتواند امکانات حرکت بسویبه اهداف را فراهم کند.

  ۳) رعایت عدالت دربین کارکنان

وقتی کلیه کارکنان اعم از کارمندان جدیدالاستخدام، موقت وپاره وقت احساس کنند به عنوان عضوی از گروههای کاری برای سازمان اهمیت دارند در آنحالت روحیه اعتماد در بین آنان به وجود می آید. اعتمادسازی در سازمان با گوشه گیریمدیریت و دوری از کارکنان به دست نمی آید، بلکه ازطریق تماس و ملاقات مدیریت باآنها شکل می گیرد. افزون بر این مدیران باید از نظرات و دیدگاههای کارکنان خودآگاهی یابند و برای پیشنهادات و انتقادهای آنها جهت پیشبرد اهداف سازمان اهمیت واعتبار قائل شوند. مدیر تاثیرگذار باید نام کارکنان، وضعیت خانوادگی و دشواریهایآنها را بداند و با همه کارکنان رفتاری محترمانه داشته باشد.

 ۴) اولویت اهداف مشترک بر اهداف فردی :

وقتی کارکنان یک سازمان احساس کنند از طریق فعالیت گروهی وهمکاری با یکدیگر می توانند به دیدگاه مشترک برسند از این طریق در آنها اعتمادپدید می آید

 (۵ منافع کلسازمان را بر منافع فردی ترجیح دادن

همه ما به نوعی در برخورد با معضلات میدانیم در هر شرایطیتقریبا کدام راهکار درست است. اگر از این شیوه تفکر در سازمان نیز پیروی کنیم ومصالح فردی را در رویاروئی با مسائل عمومی سازمان نادیده بگیریم، بی تردید بهعنوان شخصی که منافع کل سازمان را بر مصلحت شخصی ترجیح می دهد، شناخته شده و مورداحترام اطرافیان قرار گرفته و در نهایت  بستری مناسب برای اعتمادسازی بیشتر در سازمانفراهم می شود.

 افزون بر شناخت راهکارهای اعتمادسازی در یک سازمان باید بهبرخی از خصوصیات و رفتارها که سبب بی اعتمادی در کارکنان یک سازمان می شوند نیرتوجه نمود.

  از این میانپنج رفتار غلط که در ایجاد عارضه بی اعتمادی در میان کارکنان مؤثراند عبارتند از:

 ۱) یکسان نبودنادعا و عمل

هیچ عاملی مانند دمدمی مزاجی و تناقض میان حرف و عمل افرادرا سردرگم نمی کند. اگر سردرگمی ناشی از تناقض مستمر باشد بی تردید در این میاناعتماد قربانی می شود

۲تقدم منافع فردی بر منافع مشترک

دریک محیط کار گروهی اگر فردی فقط به دنبال منافع فردی باشدیقیناً احترام و اعتمادش نزد دیگران از بین می رود.

 ۳) جلوگیری ازتبادل اطلاعات (حبس اطلاعات) :

وقتی مجاری ارتباط مسدود باشد، بروز شایعات در رده های بالاو پایین سازمان شروع می شود. از این رو، داده های غلط جای اطلاعات درست را می گیردو انکار و تکذیب در سازمان رواج می یابد. افزون بر این اطلاعات درست با تأخیر زیاددر اختیار کارکنان قرار می گیرد یا افراد ذینفع هیچ گاه از آن مطلع نمی شوند و بهتبع این عملکرد اعتماد در سازمان ازبین می رود.

 ۴) حقایق راوارونه جلوه دادن

عدم صداقت سریعترین راه نابودی کل اعتماد است. افراد ممکناست حقیقتی را یک بار یا حتی دوبار وارونه جلوه دهند، اما تکرار این شیوه، موجبسلب اعتماد کامل کارکنان می شود.

 (۵جمود فکری:

چنانچه مدیران نسبت به عقاید و نظرات دیگران بی اعتناباشند، فضایی به وجود می آید که مصداق این عبارت است: من می خواهم همه کارها طبقنظرم انجام شود یا همین که هست». قطعا چنین محیطی موجب قطع ارتباطات و درنهایت بیاعتمادی می شود. چنانچه نگاهی به سازمانهای کاملا موفق در گذشته و حال بیاندازیمخواهیم دید که رهبران آن سازمانها به اصول پنجگانه اعتمادسازی توجه داشته و به آنعمل کرده اند. از همین رو، مدیران بزرگ و شایسته در حیطه فعالیت های فرهنگی، یو اقتصادی همواره میان رؤسا و همکاران خود اعتماد به وجود آورده اند و بااعتمادسازی برای خود و هم پیمانان، موفقیت و افتخار کسب کرده اند.

بهره وری و عوامل اثر گذار در آن

10 اصل مهم در مدیریت

هشت روش تصمیم گیری های روزانه

سازمان ,کارکنان ,  ,اعتمادسازی ,میان ,های ,یک سازمان ,اعتمادسازی در ,می شود ,در سازمان ,در میان

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

ساعت مچی مردانه-اصل-بند چرمی- فلزی- کاسیو- اسپرت storyofthelegendary sicresela . مشهد چت|مشهد گپ|مشتی چت|دل چت|حس چت fodotare یادگیری و خلاقیت ذهنی Anna's receptions پایگاه اطلاع رسانی بسیج جامعه پزشکی استان خراسان شمالی skidtidowsri