ثبت و نگهداری سوابق و تشکیلحافظه سازمانی :
روشهای متعددی برای نگهداری سوابقو ایجاد حافظه سازمانی یا مخزن تجارب (ExperienceBase) وجود دارد كه میتوان آنها را به دو دسته بایگانیدستی و بایگانی كامپیوتری تقسیم كرد. نمونه ساده حافظه سازمانی میتواندفایلهای دستی باشد كه در پوشهها و زونكنهاست و برای مقاصد مشخص در دسترس كاركنانذیربط قرار دارد. علیرغم آنكه هر سازمان روش خاص خود را در تشكیل حافظه سازمانی دنبالمیكند ولی در دسترس بودن این منبع برای همگان ، از اامات سیستم مدیریت تجربهاست. استفاده از روش دستی یا كامپیوتری به نوع تصمیمات سازمان ، بودجه اختصاصی و دامنهكاربرد آنها بستگی دارد. لازم به ذكر است كه منظور از حافظه سازمانی در اینجا، محلیاست ـ اعم از دستی یا كامپیوتری ـ كه همه تجارب در آن نگهداری میشوند و برای استفادهمجدد در دسترس همگان قرار میگیرند. علاوه بر این كه دسترسی به محتویات حافظه سازمانیآسان است ، فراوانی به كارگیری مجدد هر نمونه به همراه اصلاح و تعدیلات (در هر دو روش)ثبت خواهد شد.
نگهداری و توسعه مدل مدیریتتجربه شامل سه نوع فرایند كلی است :
۱. فرایندهایفنی: شامل كلیه فعالیتهای مرتبط با بخش نرم افزاری مدیریتتجربه مانند مدلها، فرایندها، نمودارها و نقشههای جریان امور (مخزن تجارب، كارگاهتجربه و غیره) كه سیستم مدیریت تجربه براساس این فرایندها قابل اجراست.
۲. فرایندهایمدیریتی: شامل فعالیتهای سازماندهی امور، برنامهریزی سیستم(نحوه اجرا، نحوه تشكیل حافظه سازمانی، دامنه كاربرد تجارب و غیره) و كنترل سیستم.
۳. فرایندهایسازمانی: شامل كلیه فرایندهای تجاری (امور كاركنان، بازاریابی،تولید، كنترل كیفیت و غیره) كه با فرایندهای سیستم مدیریت تجربه گروه خورده است. تجاربمتعددی كه در فرایندهای تجاری ایجاد میشوند، با استفاده از فرایندهای مدیریت تجربهثبت و نگهداری میشوند.
انتشار تجارب و یادگیریسازمانی:
در سیستم مدیریت تجربه ، تجاربثبت شده پس از اصلاح و تعدیل اولیه به صورت نمونه ، گردآوری و با استفاده از ملاكهایمتعدد از جمله : نوع تصمیمات اخذ شده ، تبعات تصمیم برای سازمان ، هزینه و زمان صرفشده و غیره ارزیابی میشوند و در چند گام مجزا قابل انتشار در سازمان هستند. در گامنخست تجارب منتخب در حوزه اجرایی اشاعه مییابند، در گام دوم در سطح سازمان منتشر میشوندو در گام سوم به خارج از سازمان توسعه پیدا میكنند.
با در نظر گرفتن ملاحظات فوق وضرورت مستندسازی تجارب سازمان ، این طرح با توجه به مبنای نظری و تشریح ماهیت مستندسازیبا رویكرد مدیریت دانش ، زمینه و شرایط لازم برای مستند كردن تجارب را فراهم میآورد.
سازمانی ,، ,تجارب ,كه ,حافظه ,تجربه ,حافظه سازمانی ,مدیریت تجربه ,سیستم مدیریت ,و غیره ,میشوند و ,سیستم مدیریت تجربه ,تشکیل حافظه سازمانی
درباره این سایت