مدیریت استراتژیک
تعریفاستراتژی و مدیریت استراتژیک
تعاریف مختلفی ازاستراتژی و مدیریتاستراتژیک ارائه گزدیده وبه تعبیریکی ازمتخصصان مدیریت ، مانند " هنر " است که وقتی رویت میکنیم تشخیص دادنآنها آسان ، اما وقتی در پی تعریف کردن و توضیح دادن آن هستیم خیلی مشکل به نظر میرسد.
استراتژی
الگویی بنیادی از اهداف فعلی و برنامهریزی شده ، بهره برداری و اختصاص دادن منابع و تعاملات یک سازمانبا بازار ، رقبا و دیگر عوامل محیطی است. طبق این تعریف یک استراتژی باید سه چیزرا مشخص کند:
چه اهدافی باید محقق گردد
روی کدام صنایع، بازارها و محصولات باید تمرکز کرد
چگونه برای بهرهبرداری از فرصتهای محیطی و مواجهه باتهدیدهای محیطی به منظور کسب یک مزیت رقابتی منابع تخصیص یافته و چه فعالیتهاییانجام پذیرد.
مدیریت استراتژیک
تصمیمات و فعالیتهای یکپارچه درجهت توسعه استراتژیهای مؤثر و کارا ، اجرا و کنترل نتایج آنهاست.
بنابراین مدیریت استراتژیک فعالیتهایمربوط به بررسی ، ارزشیابی و انتخاب استراتژیها ، اتخاذ هر گونه تدابیر درون وبیرون سازمانی برای اجرای این استراتژیها و در نهایت کنترل فعالیتهای انجام شدهرا در برمیگیرد.
ضرورتاستفاده از مدیریت استراتژیک
با توجه به تغییرات محیطی که در حالحاضر شتاب زیادی به خود گرفته و پیچیده شدن تصمیمات سازمانی ، بکارگیری برنامهایجامع برای مواجهه با اینگونه مسائل بیشتر از گذشته ، لازم است . این برنامه چیزیجز برنامه استراتژیک نیست. مدیریت استراتژیک با تکیه بر ذهنیتی پویا، آیندهنگر،جامعنگر و اقتضایی ، راه حل بسیاری از مسائل سازمانهای امروزی میباشد . پایه هایمدیریت استراتژیک بر اساس میزان درکی است که مدیران از شرکتهای رقیب ، بازارها ،قیمتها ، عرضهکنندگان مواد اولیه ، توزیعکنندگان ، دولتها ، بستانکاران ،سهامداران و مشتریانی که در سراسر دنیا وجود دارند قرار دارد و این عوامل تعیینکنندگانموفقیت تجاری در دنیای امروزی است. پس یکی از مهمترین ابزارهایی که سازمانها برایحصول موفقیت درآینده میتوانند ازآن بهره گیرند " مدیریت استراتژیک " خواهدبود.
مزایایمدیریت استراتژیک
مدیریت استراتژیک به سازمان اینامکان را میدهد که به شیوهای خلاق و نوآور عمل کرده و برای شکل دادن به آیندهخود به صورت انفعالی عمل نکند. این شیوه مدیریت باعث میشود که سازمان دارایابتکار عمل باشد و فعالیتهایش به گونهای درآید که اعمال نفوذ نموده و بدین گونهسرنوشت خود را رقم زده و آینده را تحت کنترل خود درآورد.
از نظر تاریخی، منفعت اصلی مدیریتاستراتژیک این بوده است که به سازمان کمک میکند از مجرای استفاده نمودن از روشمنظم تر، معقولتر و منطقیتر راهها یا گزینههای استراتژیک را انتخاب نموه و بدینگونه استراتژیهای بهتری را تدوین نماید. مبهم نیست که این یکی از منافع اصلیمدیریت استراتژیک است ولی نتیجه تحقیقات کنونی نشان میدهد که این فرایند میتوانددر مدیریت استراتژیک نقش مهمتری ایفا کنند. مدیران و کارکنان از طریق درگیرشدن دراین فرایند خود را متعهد به حمایت از سازمان مینمایند. یکی دیگر از مهمترین منافعمدیریت استراتژیک این است که موجب تفاهم و تعهد هر چه بیشتر مدیران و کارکنان میشود.یکی از منافع بزرگ مدیریت استراتژیک این است که موجب فرصتی میشود تا به کارکنانتفویض اختیار شود. تفویض اختیار عملی است که به وسیله آن کارکنان تشویق و ترغیب میشونددر فرایندهای تصمیمگیری مشارکت کنند، خلاقیت، نوآوری و خیال پردازی را تمریننمایند و بدین گونه اثر بخشی آنها افزایش خواهد یافت.
درباره این سایت